Παιδαγωγείο & Εργοθεραπεία

Με μια ματιά

Εργοθεραπεία όπως το φανερώνει και η λέξη είναι η θεραπεία μέσω έργου. Η σχέση του Παιδαγωγείου με την εργοθεραπεία έχει να κάνει με την θεραπεία για την αγωγή του παιδιού μέσω δραστηριοτήτων παιχνιδιού. Το παιχνίδι χρησιμοποιείται : α) στην αξιολόγηση, για να εκτιμηθούν οι ανάγκες και δυνατότητες του παιδιού, β)στη θεραπεία για την ανάπτυξη δεξιοτήτων και γ) ως στόχος, δηλαδή να μάθουμε το παιδί να παίζει. Το παιχνίδι ανάλογα με την ηλικία του παιδιού μπορεί να είναι κινητικό, επιδεξιότητας, ελεύθερο ή καθοδηγούμενο, φαντασίας και σκέψης.

Ορισμός

Δίνοντας ένα πιο επίσημο ορισμό της παγκόσμιας ομοσπονδίας εργοθεραπευτών μπορούμε να πούμε πως : «Εργοθεραπεία είναι η επιστήμη που χρησιμοποιεί το έργο δηλαδή σκόπιμες δραστηριότητες για να προάγει την ψυχική , νοητική και σωματική υγεία του ενήλικα ατόμου και παιδιού με σκοπό να επιτύχουν το μέγιστο επίπεδο λειτουργικότητας και ανεξαρτησίας σε όλες τις πλευρές της ζωής τους».

Τι κάνουμε εμείς

Ο εργοθεραπευτής εκτιμά / αξιολογεί τις δεξιότητες του παιδιού σε καθημερινές δραστηριότητες,  στο  παιχνίδι , τη σχολική ετοιμότητα και απόδοση  και τις συγκρίνει με τις δεξιότητες που είναι αναπτυξιακά κατάλληλες για την ηλικία του. Συνεργάζεται άμεσα με την οικογένεια του παιδιού: ενημερώνοντάς τους για τη πορεία της θεραπείας, αφυπνίζοντάς τους να αντιληφθούν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί τους, δίνοντάς τους συμβουλές και καθοδηγώντας τους για την κατάλληλη διαπαιδαγώγησή του παιδιού τους αλλά και καθησυχάζοντάς τους όταν κάτι τους ανησυχεί σε σχέση με το παιδί τους. Η συνεργασία του γονιού με τον εργοθεραπευτή αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια της θεραπείας.

Οι δυσκολίες των παιδιών 

Ενδεικτικά αναφέρονται παρακάτω μερικές από τις δυσκολίες που παρουσιάζουν τα παιδιά στα οποία απευθύνεται η εργοθεραπεία:

 

Που βοηθάμε

Δυσκολίες λεπτής κινητικότητας (χειρισμού μικρών αντικειμένων – λαβή μολυβιού , χρήση ψαλιδιού, χρήση κουταλιού , κουμπώματα, κορδόνια ).

Δυσκολίες αδρής κινητικότητας (αδεξιότητα, βάδιση , ισορροπία , συντονισμός , πηδηματάκια, ικανότητα να πετάει-πιάνει μπάλα)

Μαθησιακές δυσκολίες ( δυσγραφία ,δυσλεξία, δυσανάγνωση, οπτική διάκριση / αντίληψη των γραμμάτων)

Διαταραχές μνήμης ( οπτικής και ακουστικής , το παιδί δε συγκρατεί και δεν ανακαλεί τις απαραίτητες πληροφορίες) .

Δυσκολίες συγκέντρωσης – προσοχής – υπερκινητικότητα.

Ανώριμη για την ηλικία του συμπεριφορά ή χειριστική συμπεριφορά.

Δυσκολίες προσανατολισμού στο χώρο και στο χρόνο.

Δυσκολίες επικοινωνίας και έκφρασης.

Δυσκολίες οργάνωσης του παιχνιδιού.

Καθυστέρηση να κατακτήσει τα απαραίτητα αναπτυξιακά για την ηλικία του στάδια ( δεν εξερευνά το περιβάλλον, δε χειρίζεται τα παιχνίδια του , δε παίζει με αποδεκτό τρόπο, δε βγάζει τη πάνα , δε ντύνεται- γδύνεται ανεξάρτητα).

Στόχος

Στόχος τις εργοθεραπείας είναι να βοηθήσει το παιδί να αναπτύξει όσο το δυνατόν περισσότερο τις υπολειπόμενες δεξιότητες του, να προλάβει την ανάπτυξη περισσοτέρων δυσκολιών και να ενταχθεί το παιδί όσο πιο ομαλά γίνεται στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον.

Μη διστάσετε όταν κάτι σας ανησυχεί σε σχέση με το παιδί σας να απευθυνθείτε στον εργοθεραπευτή για μία εκτίμηση. Η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία.